|
|
hiilaritietoiset.net
|
||
| Etusivu | Tietopankki | Vieraskirja | Kirjaesittelyt |
|
Valitse itse omat tautisi
Et lukenut väärin. Monet
niin kutsutut elintasosairaudet ovat valinnan seurauksia. Elämäntapojen
valinnan. Niin sairauksien ennalta ehkäisyssä kuin niiden oireiden lievittämisessä
vaikuttavat ruokavalio ja muut arjen tottumukset. Suomea pidetään diabeteksen luvattuna maana, koska varsinkin ykköstyypin eli lapsuusiän diabetesta esiintyy meillä yleisemmin kuin missään muualla. Kakkostyypin eli aikuisena kehittyvän diabeteksen osalta olemme kärjen tuntumassa. Kakkostyypin diabetesta sairastavien määrä kasvaa hälyttävää vauhtia, kaikkein huolestuttavin piirre on sen ilmeneminen yhä nuoremmilla. Aluksi jo lapsuusiässä kakkostyypin sokeritautiin sairastuneita tavattiin vain sokerinkulutuksen ihmemaassa Yhdysvalloissa, mutta nyt on jo Suomessakin tavattu lapsia, jotka ovat sairastuneet ”aikuisiän” diabetekseen. Tyypin 2 diabeteksen riskitekijöitä ovat virallisen lääketieteen mukaan lihavuuden yleistyminen ja liikkumattomuus. Näiden lisäksi suurena, ja tärkeämpänäkin, riskitekijänä voidaan pitää sokerien ja tärkkelysten liian suurta osuutta ravinnossamme.
Ihmisen elimistö reagoi
kaikkiin hiilihydraatteihin aivan samoin kuin sokeriin. Verensokerin kannalta
on ihan sama juotko purkin coca colaa vai syötkö palan ruisleipää.
Kokonaisterveyden kannalta tietenkin se ruisleipä on kahdesta pahasta
pienempi, mutta ei kuitenkaan paras mahdollinen vaihtoehto. Kasvikset ovat
terveyden kannalta se kaikkein paras hiilihydraattivaihtoehto. Kirjassa Laihdu ilman nälkää
lääketieteen kandidaatti Ilkka
Salmenkaita toteaa, että viime vuosina on tullut jatkuvasti lisää erilaisia
tutkimuksia, joissa hiilihydraattien määrää vähentämällä on saatu
aikaan hyviä tuloksia sokeritaudin hallinnassa. Toki tämän luulisi tajuavan maalaisjärjelläkin: jos sietokyky sokerille on huono, vähempi
rasite myös rasittaa vähemmän! Vuonna
2003 valmistui kaksikin tutkimusta, jotka osoittivat liian varhaisen
viljaruokien syöttämisen olevan riskitekijä ykköstyypin diabeteksen
kehittymisessä lapsilla, joilla oli siihen perinnöllinen taipumus. Kumpikaan
tutkimus ei vahvistanut lehmän maidon osuutta asiassa. Gluteenipitoinen ruoka
saattaa synnyttää lapsuusiän keliakian. Joidenkin tutkimusten mukaan
keliakia on usein tyypin 1 diabeteksen rinnakkaissairaus. Tältä osin on jäätävä
odottamaan lisätutkimuksia. Siis,
jos haluat ennaltaehkäistä aikuisiän diabetesta tai hillitä jo kehittyneen
diabeteksen oireita, karsi ruokavaliostasi sokeri, valkoiset vehnäjauhot,
peruna ja pasta. Syö halutessasi täysjyvätuotteita ja hedelmiä, mutta vain
kohtuullisesti. Sen sijaan lastaa lautasesi täyteen kasviksia, ja herkuttele
marjoilla. Tupakointi, verenpainetauti,
diabetes, vyötärölihavuus, vähäinen liikunta, stressi, päivittäisen
kasvisten ja hedelmien syönnin vähyys ja huonot kolesteroliarvot ovat
sydän- ja verisuonitautien riskiä lisäävät tekijät kansainvälisen
Interheart-tutkimuksen mukaan. Uusissa tutkimuksissa on havaittu myös, että
korkeat verensokeri- ja insuliinitasot ovat osallisina eräissä
sepelvaltimotaudin syntymekanismeissa. Hiilihydraattien
rajoittaminen vähentää vyötärölihavuutta enemmän kuin vähärasvaiset
ruokavaliot. Samalla konstilla voi myös ennaltaehkäistä diabetesta.
Kannattaa syödä varsinkin vihanneksia ja rajoittaa leivän, pastan, riisin ja
perunan syöntiä. Sokeri ja valkoiset vehnäjauhot tulisi säästää vain
juhlatilanteisiin. Näin sokerirasite vähenee ja sokeri- sekä insuliinitasot
tasoittuvat. Interheart-tutkimuksessa
havaittiin riskitekijöiden olevan varsin yhtenäisiä eri maiden väestöillä,
joten niidenkään, joilla on sukurasite, ei missään nimessä pidä lyödä
hanskoja tiskiin ja jättää elämäntapamuutokset tekemättä sill Tohtori Walter Willett
kollegoineen on tutkinut rintasyövän
esiintymistä meksikolaisnaisten keskuudessa ja havainnut, että niillä
naisilla, joiden energiasta yli puolet tuli hiilihydraateista, riski sairastua
rintasyöpään oli 2,2 kertaa korkeampi kuin naisilla, joiden ruokavalio oli
tasapainoisempi. Kaikista hiilihydraateista sakkaroosilla eli taloussokerilla
ja fruktoosilla eli hedelmäsokerilla vaikutti olevan voimakkain yhteys
syövän esiintymiseen. Harvard Medical Schoolissa on tutkittu myös rasvan ja rintasyövän välistä yhteyttä. Tutkittavana oli 88 795 sairaanhoitajaa 14 vuoden ajan. Tutkimustulosten mukaan ravinnon rasvalla ei ole vaikutusta rintasyövän syntyyn. Vähärasvaisuuden rintasyöpää ehkäisevälle vaikutukselle ei siis löytynyt tieteellistä näyttöä. Suolistosyöpien ja rasvan tai lihatuotteiden yhteyttä ei myöskään ole pystytty todistamaan, sen sijaan yhteyksiä liiallisen energiansaannin ja korkean glykeemisen indeksin hiilihydraattien syömisen ja eräiden suolistosyöpien välillä on esiintynyt. Glykeemisellä indeksillä ilmaistaan kuinka nopeasti jokin tietty ruoka-aine nostaa verensokeria. Liiallinen energiansaanti luonnollisesti tarkoittaa liikaa syömistä ja sitä kautta ylipainoisuutta. Ravitsemustieteen tohtori Patrick Quillin hoitaa syöpäpotilaita Amerikan Syövänhoitokeskuksessa Tulsassa. Hänen mielestään nykyisessä syövänhoidossa jätetään kokonaan ottamatta huomioon se yksinkertainen tosiasia, että sokeri ruokkii syöpäsoluja. Hänen ohjeistuksiinsa syövän oheishoidossa kuuluu veren sokeriarvojen tasoittaminen ruokavalion avulla. Syöpäpotilaan ruokavalion hiilihydraattien tulisi koostua matalan glykeemisen indeksin hiilihydraateista. (Artikkeli on ilmestynyt Puhtaus ja palvelusektori -lehdessä vuonna 2005)
|
|||||