|
KUITU
JA SEPELVALTIMOTAUTI
Olettamuksen, että kuitu
suojaisi sydänkohtauksilta, esitti Trowell vuonna 1972, jälleen
perustuen tutkimukseen maaseudun afrikkalaisista. Aikaisemmin
mainittujen tutkimusten perusteella oli kuitenkin tehty johtopäätös,
että ravintokuidun lisäämisellä ei ollut terveellisiä
vaikutuksia sydänsairauksiin.
Palaa
alkuun
KUITU
JA MUUT SAIRAUDET
Tässä vaiheessa voi olla hyödyllistä
tarkastella väitteitä kuidusta muita sairauksia parannettaessa
tai ehkäistessä. Esimerkiksi noin kolmekymmentä vuotta leseet
on ollut suosittu tapa hoitaa ärtyneen paksusuolen syndroomaa
(IBS),
huolimatta siitä tosiasiasta, että yksikään
plasebo-kontrolloitu tutkimus leseistä ärtyneen paksusuolen
syndroomassa ei ole vielä osoittanut yhtään vakuuttavaa
terveellistä vaikutusta. Tutkimus, joka julkaistiin vuonna 1994,
sai selville että vaikka hedelmäkuitu oli tehokas, leseet vain
pahensivat tilannetta. Ollen kaikkea muuta kuin parannuskeino ärtyneen
paksusuolen syndroomaan, osoittautui että leseet aiheuttivat sitä!
Leseet myös aiheuttivat suolistohäiriöitä, vatsaontelon
pullistumista ja kipua.
Lisäksi ei ole mitään
todisteita siitä, että kuidun lisääminen itsessään ehkäisisi
tai parantaisi muita sairauksia. Mitä tulee paksusuolensyöpään,
Burkitt’n teoria saatettiin kyseenalaiseksi viittaamalla siihen,
että alhaiset syöpämäärät maaseudun afrikkalaisissa voivat
johtua heidän korkeista muista syistä johtuvista varhaisten
kuolemien määristään eli he eivät saavuta sitä ikää,
jolloin syöpäluvut ovat huipussaan Euroopassa. Koska
afrikkalaisten todennäköinen elinikä oli Burkitt’n
tutkimusten aikaan vain 40 vuotta ja länsimaiset syöpäluvut eivät
saavuta huippua ennen 65 vuoden ikää, voi vain ihmetellä,
miksei tätä huomattu aikaisemmin
Yhdysvalloissa on myös
kasvavaa epäilyä sen suhteen, että kuidun puute aiheuttaisi syöpää.
Jotkut tutkimukset jopa esittävät, että ruokavalio, johon on
lisätty kuitua, lisää paksunsuolensyövän riskiä.
Palaa
alkuun
MUITA
HAITTAVAIKUTUKSIA
Ravintokuidun
oletettujen hyötyjen tutkimus osoitti pian, että voisi olla
muitakin haitallisia sivuvaikutuksia. Kaikki ruoan ravintoaineet
imeytyvät suoliston seinämän kautta ja se vie aikaa. Kuitu,
nopeuttaen ruoan kulkua suolen läpi niin, että vähemmän
ravintoaineita imeytyy, estää raudan, kalkin, fosforin,
magnesiumin, energian, proteiinien, rasvan ja A, D, E ja K
vitamiinien imeytymistä.
Tätä
tapahtuu riippumatta kuitutyypistä, mutta tyypilliselle länsimaiselle,
paljon ravintoaineita sisältävälle ruokavaliolle, vihannesten
kuidusta aiheutuva menetys on epäolennaista. Vielä paljon tärkeämpää
on että viljan kuidusta (leseet) löydetty phytaatti sitoutuu
kalkin, raudan ja sinkin kanssa tehden niistä vaikeasti sulavia,
mikä puolestaan aiheuttaa huonoa imeytymistä. Eräs tutkimus
esimerkiksi osoitti että koehenkilöillä imeytyi enemmän rautaa
valkoisesta leivästä kuin kokojyväleivästä, vaikka raudan
saanti oli 50% korkeampi kokojyväleivästä. Leseiden on myös
todettu aiheuttavan kalkin, raudan, sinkin, fosforin, typen
rasvojen, rasvahappojen ja sterolien häviötä ulosteen mukana,
siten tyhjentäen elimistöä näistä aineista.
Nämä
tutkimustulokset ovat huolen peruste useille väestöryhmille,
joilla on huomattava riski syödä liikaa kuitua, erityisesti
leseitä:
1.
Osteoporoosin (luiden haurastumistauti) esiintymistiheys lisääntyy
ja nykyään vaivaa joka toista esimenopaussi-ikäistä naista,
joista yksi viidestä kuolee sen seurauksena. Osteoporoosi vaivaa
yhä lisääntyvästi myös miehiä. Osteoporoosia aiheuttavat
useat seikat, mutta kalkin puute on perusongelma. Leseet sekä estävät
kalkin imeytymistä, että tyhjentävät elimistöstä siellä
olevaa kalkkia. Lisäksi sinkki, mitä luut tarvitsevat
parantuakseen, on toinen mineraali, jonka imeytymiseen leseet
vaikuttavat haitallisesti.
2.
Altzheimerin tautia sairastavavilla on havaittu epänormaaleja määriä
alumiinia aivoissa. Tutkimukset Guamin ja Uuden Guinean ja Japanin
osien väestöllä, jotka saavat Altzheimerin taudin paljon
nuoremmalla iällä, esittävät että kalkin puute aiheuttaa
hormonaalisen epätasapainon, mikä mahdollistaa alumiinin pääsyn
aivoihin.
3.
Pikkulapset voivat kärsiä samanlaisesta aivovauriosta, jos heitä
on ruokittu soijapohjaisella vastikkeella, koska siinäkin on
korkea phytaattipitoisuus estämässä sinkin, mikä on välttämätöntä
normaalille aivojen kehitykselle, imeytymistä
4.
Vitamiininpuutostaudit, sellaiset kuten riisitauti, jotka olivat
Britanniassa yleisiä ennen kuin paljon maitotuotteita ja lihaa
sisältäviä ruokavalioita alettiin suosia, ovat jälleen
yleistymässä. Tilanne on menossa niin pahaksi että lääkärit
ehdottavat että kasvissyöntiin perustuvat muotidieetit pitäisi
luokitella yhdeksi lapsen pahoinpitelyn muodoksi.
5.
Iso-Britanniassa, USAssa, Kanadassa ja Etelä-Afrikassa ”epäravintoaineiden”,
kuten ravintokuitu, joka haittaa raudan imeytymistä, käyttö
yhdistettynä vähäiseen lihan syöntiin (toinen seuraus näistä
dieetti-mielten suosituksista) on synnyttämässä todellista
raudanpuutosanemian riskiä.
6.
Masennus, anoreksia, alhainen syntymäpaino, hidas kasvu, henkinen
jälkeenjääneisyys ja kuukautisten puuttuminen ovat yhteydessä
sinkin puutokseen ja viisi ensimmäistä myös raudan puutokseen.
7.
Lopuksi, liika kuitu vaikuttaa kuukautisten alkamiseen, hidastaa
kohdun kasvua ja, myöhemmin, on yhteydessä kuukautishäiriöihin.
Phytaatin
vuoksi professori David Southgate, todennäköisesti maailman
merkittävin asiantuntija kuidun vaikutuksesta, toteaa että imeväisiä,
lapsia, kasvuikäisiä nuoria ja raskaana olevia naisia, joiden
mineraalien tarve on suuri, tulisi suojella liialta kuidun käyttämiseltä.
Tri H.S.Wasan ja tri R.A. Goodlad Kuninkaallisesta syöpätutkimusrahastosta
kirjoittivat paksusuolensyövän riskistä ja totesivat vuonna
1996:
”Ennen
kuin kuidun yksittäisillä aineosilla on mahdollisissa tulevissa
ihmistutkimuksissa osoitettu olevan edes ei-haitallinen vaikutus,
vaadimme että tulisi pidättäytyä lisäämästä kuitulisiä
ruokiin ja että perustelemattomia terveysväitteitä
rajoitetaan.”
”Erityiset
ravintokuitulisät, joita pidetään funktionaalisina
elintarvikkeina, ovat tuntematon ja mahdollisesti vaarallinen tapa
vaikuttaa kokonaisväestön ruokailutottumuksiin”
Tammikuussa 1999 julkaistiin
laajimman koskaan tehdyn tutkimuksen tulokset kuidun vaikutuksesta
paksusuolensyöpään. Tutkittuaan 88757 naista 16 vuoden ajan
Brighamin ja Harwardin Lääketieteellisen koulun lääkärit
sanoivat että:
”Mitään merkittävää
yhteyttä kuidun käytön ja suolen kasvainten välillä ei löytynyt”
”Meidän materiaalimme ei
tue ravintokuidun suojaavan vaikutuksen suolistosyöpää tai
kasvaimia vastaan olemassaoloa”
Alkuperäinen artikkeli
viitteineen englanniksi löytyy täältä.
Palaa
alkuun
|